SISÄLTÖ
Rukouslaulupankki
Yhteystiedot

Galleria

Galleria on vielä hieman keskeneräinen, koska Patmoksen kuvia toivottiin saataville jo jouluksi. Varsinaisten kuvasivujen ulkoasu tulee vielä parantumaan.
Hyvää Joulua kaikille!
-Pekka-

KUVIA PYHIINVAELLUS- JA LAULUMATKALTA PATMOKSEN SAARELLE
KREIKKAAN 26.09-03.10.2004

Lähtö - Kos

Lähdimme sunnuntaina 26.09 iltapäivällä Helsinki-Vantaan lentokentältä päämääränä Kos. Kosin lentokentällä meitä odotti oma bussi, joka vei meidät hotelliin. Yövyimme Kosilla.Maanantaina aamupäivällä oli aikaa käydä tutustumassa antiikin raunioihin. Kävimme myös Hippokrateen puun alla mietiskelemässä.

Laivamatka Kos - Patmos

Iltapäivällä kantosiipialus Flying Dolphine vei meidät Kosilta Patmokselle, matka kesti noin kaksi tuntia, välillä pysähdyimme Kalimnosin ja Leroksen saarilla. Patmoksella rantauduimme Skalan satamaan. Saaren korkeimmalla huipulla näkyy Johanneksen luostari.

Grikosin kylä

Skalan kaupungista oli 4 km Grikosin kylään, missä Joanna-hotellimme sijaitsi. Kylä sijaitsee Grikoun lahden rannalla, siellä oli kolme ranta tavernaa, bussipysäkki ja internet-kahvila, ei lainkaan kauppoja. Kylän saattoi nähdä niin Eliaan vuorelta kuin Kalikatsoun kalliolta.

Johanneksen ilmestysluola

Seuraavana päivänä klo 9.45 lähti Patmoksen ainoa vakiovuorobussi, omistajansa Janisin ohjaamana kiertämään saarta ja vei meidät Pyhän Johanneksen Ilmestysluolalle. Täällä sanotaan karkoitetun Johanneksen saaneen näyn, minkä perusteella on kirjoitettu Ilmestyskirja. Luolan viereen on rakennettu kirkko ja vähän matkan päähän ampfiteatteri, missä lauloimme muutamia lauluja, katsellen unhtumatonta maisemaa yli Skalan kaupungin. Luolalta kävelimme alas Skalaan. Matkalla jotkut pysähtyivät pieneen kappeliin laulamaan Marialle.

Pyhän Johanneksen luostari

Keskiviikkona matkasimme klo 9.45 bussilla saaren näkyvimmällä paikalla sijaitsevaan Johanneksen luostariin, se on yhä toimiva miesluostari. Luostarin pihan seinillä on satoja vuosia vanhoja maalauksia. Saatoimme käydä luostarin kirkossa ja museossa, niissä valokuvaaminen oli kiellettyä. Luostarin muurilta avautui maisema yli saaren pohjoisosan. Sieltä suuntasi moni matkansa kävellen alas Grikosin kylään, vuohet seurailivat vieraiden kulkijoiden matkaa.

Evangelismos, naisluostari

Evangelismoksessa vierailimme torstaina. Luostari alue oli vehreä ja hiljainen. Yksi nunnista kertoi meille luostarin elämästä ja luostarin kirkossa saatoimme seurata nunnien työskentelyä heidän maalatessaan kirkon seinille pyhiä kuvia.

Kalikatsou, erakkosaari

Illansuussa kävimme laulamassa Kalikatsoun kalliolla, jonka luolissa kerrotaan erakkojen aikoinaan asuneen.

Pyhän Eliaan vuori

Ennen auringon laskua kiipesimme saaren korkeimmalle kukkulalle (269m), Eliaan vuorelle. Kiipesimme hiljaisuudessa, lauloimme ja katselimme auringon painumista mereen..

Psili Amos paratiisiranta

Perjantaina vuokrasimme laivan jolla kiersimme Patmoksen eteläkärjen Psili Amosin paratiisirannalle. Laivan kapteeni, Janis, kertoi, että läheskään aina ei sää ole niin suotuisa kuin silloin oli. Vuohet olivat meitä rannalla vastassa. Nautimme auringosta, hienosta hiekasta ja turkoosinsinisestä merestä. Lepäsimme, lauloimme, uimme....

Auringonnousu, Grikos

Muutamat meistä kävivät, aamuvarhaisella, retkellä läheisellä kukkulalla odottelemassa auringonnousua. Ylhäällä tuuli voimakkaasti ja pikkuhiljaa Grikosin kylä ja lahti heräsi pimeydestä aamunkajoon.

Bussiretki, Lambi - Kambos

Lauantaina puolet ryhmästä lähti ikimuistoiselle retkelle pikkubussilla saaren pohjoisosiin. Uimme Lambin kivirannalla mahtavissa aalloissa ja keräilimme ihastuttavia kiviä. Matkalla pysähdyimme Kambosin rantatavernaan syömään ja St.Faneroménin hautausmaalle laulamaan.

Illanistujaiset, Oasis taverna

Viimeisenä iltana istuimme yhdessä Grikosin rannan Oasis tavernassa. Tavernan nuori henkilökunta palveli meitä iloisesti, seuraavalla viikolla taverna oli jo suljettu, turistiaika oli loppumassa.

Joanna-hotelli

Hotellissamme oli 17 huonetta, ruokasali, missä juuri mahduimme nauttimaan aamiaista ja laulamaan päivittäin. Ranta oli muutaman sadan metrin päässä , samoin bussipysäkki ja olkikattoinen internet-kahvila. Hotellia isännöi Theologos Bournes, ”Theo”, apunaan valkovenäläinen Irina.
Matkalaisia oli yhteensä 30. Monille matka oli merkittävä kokemus ja kaikki tuntuivat nauttineen olostaan, siitäkin huolimatta, että muutamat meistä onnistuivat saamaan erilaisia vatsavaivoja. Lähtöpäivänä nautimme yhdessä ehtoollista hotellin ruokasalissa. Paluumatka alkoi puoliltapäivin sunnuntaina 03.10. Ensin Grikosin kylästä bussilla Skalaan, sieltä laivalla Kosille, missä jotkut vielä ehtivät piipahtaa kaupungilla ennenkuin bussi vei meidät lentokentälle. Siellä odotimme kunnes klo 23 lentokoneemme lähti kohti Suomea. Perillä olimme vasta maanantain puolella ja joidenkin kotimatka taisi venyä kohtalaisen pitkäksi.
Jotta yhä useampi pääsisi kokemaan Pyhän Patmoksen rauhan ja karun kauneuden, nauttimaan Kreikan lämpöisestä ilmastosta ja sinisestä merestä, olemme päättäneet tehdä vastaavanlaisen matkan myös syksyllä 2005. Siitä ilmoittelemme yhdistyksen sivuilla myöhemmin.