|
Harmonisesta laulusta
Näillä sivuilla harmonisella laululla tarkoitetaan
erityistä laulutapaa, tapaa suhtautua ääneen, vanhaa suullista
traditiota sekä ylistystä. Antiikin taidehistorian ja filosofian
professori Iegor Reznikoff on
uranuurtaja niin harmonisen laulun opettajana, tutkijana kuin esittäjänäkin.
Tässä esitelty harmoninen laulu perustuu hänen tutkimukseensa
ja opetusmetodiinsa.
Avainkäsitteitä ja peruspilareita ovat:
Hiljainen ääni
Puhdas ääni
Luonnollinen ääni/kehoresonanssi
Merkityksellinen ääni
Suullinen traditio
Hoitava ääni
Hiljainen ääni: Äänen
syvän ymmärtämisen kannalta on tärkeää oppia
käyttämään ja kuuntelemaan hiljaista ääntä.
Kovat äänet sulkevat hienovireisen vastaanottokyvyn.
Puhdas ääni: Luonnonsävelasteikon eli
luonnollisen asteikon mukaisten puhtaiden intervallien käyttö
(vs. tasavireinen asteikko) avaa tietoisuuden kokonaiseen uuteen harmonisten
ylä-äänien maailmaan.
Luonnollinen ääni/kehoresonanssi: Harmonisessa
laulussa kehon resonanssia käytetään hyväksi aina
kun se on mahdollista. Äänen kehoresonanssin tiedostaminen niin
äänen tuottamisessa kuin vastaanottamisessakin ovat laulutavan
tärkeä perusta.
Merkityksellinen ääni: Laulutavassa korostetaan
sitä, ettei yksinkertaisiakaan harjoituksia tehdä "teknisesti"
vaan kaikelle äänelle pyritään antamaan sisältö
ja merkitys: Hellyys, äänen antaminen, puhuttelu, ylistys, mietiskely,
rukous... Ääntä ei tuoteta hajamielisesti, ohimennen.
Suullinen traditio: Opetuksessa nojataan suulliseen traditioon.
Keskittyneen kuuntelemisen avulla toistetaan opettajan perässä
tai opitaan löytämään ryhmän yhteinen ääni.
Esim. moodin mukainen laulaminen edellyttää mikrointervallien
tajuamista. Harjaantumatonkin ihminen oppii havaitsemaan niitä harjoittelun
avulla suhteellisen nopeasti. Alkuoivalluksen jälkeen kyse ei ole
"vaikeasta" asiasta.
Pelkän teoreettisen tiedon varassa, ilman kokemuksellista tietoa
ja ymmärrystä puhutaan ilmeisen vaikeasta ja monimutkaisesta
asiasta. Harmonista laulua ei voi paperilla oppia.
Hoitava ääni: Puhtaan, hiljaisen äänen
hoitava merkitys on avautunut käytännön kautta.
Hoitavassa äänessä voidaan käyttää hyväksi
harmonisia ylä-ääniä tekemällä niitä
tarkoituksellisesti kuultaviksi. Olennaista harmonisen laulun hoitavuudessa
on kuitenkin puhtaan, hiljaisen äänen voima. Sen ominaisuus
tunkeutua syville tietoisuuden tasoille on tehnyt mahdolliseksi käyttää
sitä yhtä hyvin kontaktin luomiseksi syvästi kehitysvammaisiin
kuin hoitavassa ja hoivaavassa toiminnassa..
Ymmärrys harmonisen äänen hoitavasta luonteesta on avannut
lukuisia sovelluksia erilaisten terapiamuotojen yhteydessä. Tärkeintä
on kuitenkin se, että kuka tahansa voi oppia käyttämään
ääntä arkipäivässään itsensä tai
läheistensä iloksi ja hyödyksi.
Enemmän tietoa harmonisesta laulusta
ja sen käyttötavoista löydät näiden kotisivujen
kohdasta Kirjasto. Ymmärrystä
siitä mistä on kysymys löydät joko Äänitteistä
tai osallistumalla jollekin niistä lukuista kursseista, joista tietoa
löydät kohdista Kalenteri tai
Opettajat/Ohjaajat.
260204 Antti Hänninen
|